torsdag 17 februari 2011

Nytt ställe

Som rubriken lyder var vi på ett för mig nytt ställe igår, Några kompisar har varit där och fått fisk upp till 6 kg och tappat större... När jag, Dimman och Erik fått ut alla spön blev det den klassiska sten,sax,påse-duellen! Jag vann och väntade förväntansfullt på det första hugget! Efter en stunds väntan kommer det, jag springer fram till spöt och gör ett rejält mothugg. Jag känner tyvärr direkt att det är en liten, den kommer fort upp och åker i lika fort igen.



Nu är det Eriks tur, när vi är på en runda där vi "knäcker" isen i hålen hör vi ett vagt "pling" långt bortifrån, Erik ser fort vilken vippa som löst ut och lägger benen på ryggen. Vad han än lyckats kroka på kan vi snabbt konstatera att den är stor! Erik skriker i lycka och full av adrenalin att strömgäddorna är betydligt mycket starkare än sjögäddorna samtidigt som rullen spyr ut lina. Efter en svängig kamp kommer så äntligen huvudet upp ur hålet, jag tar gälgreppet och vi pustar alla ut. Efter mätning, vägning och fotografering kan vi konstatera att det är en otroligt vackert mönstrad gädda på 8,2 kilo. Erik den turgubben har nu landat hela 3 gäddor över 8 den här vintern, medans jag och Dimman "bara" fått en varsin - mannen kan det där med att placera sig rätt på sten,sax,påse ;)




Efter denna magnifika gädda bommar vi 3 fäll, vinden blir starkare och kylan blir tuff att stå emot. 2 fisk på 5 fäll, topp på 8,2 - mycket bra dag :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar